Πως μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι δε θα εξαπατηθούμε και πως μπορούμε να υποψιαστούμε απάτες ώστε να τις αποφύγουμε;
Τι θα πρέπει να προσέχει κανείς όσον αφορά τις συναλλαγές του;
1. Να μην κάνει τις συναλλαγές του χρησιμοποιώντας δημόσιους υπολογιστές (από Net cafe, καφετέριες, βιβλιοθήκες κ.λ.π.). Μπορεί να έχουν keyloggers ή spywares, χωρίς να το γνωρίζει το προσωπικό του χώρου αυτού. Έτσι, κακόβουλοι χρήστες μπορούν εύκολα να υποκλέψουν τα ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία κάποιου και να προβούν σε συναλλαγές αντ’ αυτού.
2. Όταν πραγματοποιεί συναλλαγές από τον υπολογιστή του, θα πρέπει να είναι σίγουρος ότι έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας πρόσφατα ενημερωμένα (firewall, antivirus-spyware κ.λ.π.).
3 Όταν συγκρίνει προϊόντα από διάφορες ιστοσελίδες μπορεί να βρει σε κάποιες εξ αυτών τα ίδια προϊόντα φθηνότερα σε σχέση με άλλες ιστοσελίδες. Καλό θα ήταν, λοιπόν, να ψάξει μήπως οι σελίδες αυτές είναι φαντάσματα (μια απλή αναζήτηση στο google με την επωνυμία της επωνυμία της ιστοσελίδας με τα πολύ φθηνά προϊόντα αρκεί).
4. Πάντα να κάνει τις συναλλαγές του πληκτρολογώντας ο ίδιος την διεύθυνση της ιστοσελίδας. Να μην κλικάρει πάνω σε links από e-mails, καθώς μπορεί να είναι απατηλά.
5. Να πραγματοποιεί τις πληρωμές-συναλλαγές του μέσω ιστοσελίδων που έχουν εικονίδιο ασφαλείας (μια κλειδαριά πάνω αριστερά στον browser). Το εικονίδιο αυτό μας ενδιαφέρει ουσιαστικά εκεί που πληκτρολογούμε π.χ. τον αριθμό κάρτας και τα υπόλοιπα προσωπικά στοιχεία και πατάμε αποστολή.
6. Να επαληθεύει ότι εκεί που πληκτρολογεί ευαίσθητα στοιχεία του δεν γράφει απλά http, αλλά https.
7. Προτού πραγματοποιήσει κάποια συναλλαγή μέσω της ιστοσελίδας, θα πρέπει να καλέσει στο ηλεκτρονικό κατάστημα, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι λειτουργεί η επιχείρηση. Εάν δεν απαντήσουν, το πιθανότερο είναι να μην του αποσταλεί ούτε το αγορασθέν προϊόν, ακόμα και αν έχει πληρωθεί.
8. Πάντα να τηρεί κάπου στον υπολογιστή ή να τυπώνει τις αποδείξεις από τις αγορές του.
9. Να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός όσον αφορά τις συναλλαγές μέσω εταιρειών μεταφοράς χρημάτων και διεθνών πληρωμών (Western Union, Money Gram, BidPay κ.λ.π).
10. Να είναι βέβαιος ότι οι κωδικοί του, οι αριθμοί των καρτών του (χρεωστικών και πιστωτικών) και τα άλλα ευαίσθητα προσωπικά του στοιχεία του είναι φυλαγμένα επαρκώς, ώστε να μην μπορεί κάποιος να τα υποκλέψει ή να τα απομνημονεύσει.
11. Να φροντίζει να αλλάζει τους κωδικούς του ανά τακτά χρονικά διαστήματα και αυτοί να αποτελούνται από πεζά και κεφαλαία γράμματα, αριθμούς και σύμβολα.
Τι θα πρέπει να προσέχει κάποιος όσον αφορά τις αγορές του;
1. Να μην πληρώνει προκαταβολικά σε πωλητή που δεν γνωρίζει, ακόμα και αν αυτός του αποκαλύπτει τα προσωπικά του στοιχεία ή τον αριθμό του τραπεζικού του λογαριασμού.
2. Να αναζητά πληροφορίες-αναρτήσεις σχετικά με το πως το διαδικτυακό κατάστημα διαχειρίζεται τυχόν παράπονα των πελατών του.
3. Να ζητά την αυθεντική απόδειξη ή γραπτή απόδειξη αγοράς.
4. Να προσέχει ιδιαιτέρως όταν η προσφορά του φαίνεται πολύ καλή για να είναι αληθινή και το άλλο μέρος ασκεί συνεχώς πίεση για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.
5. Να προσέχει όταν του ζητείται η πληρωμή μεγάλων ποσών σε ανθρώπους που δεν γνωρίζει: θα πρέπει να πραγματοποιείται συνάντηση σε κάποιο κατάστημα ή δημόσιο χώρο.
6. Να προσέχει εάν κατά την αγορά επώνυμων προϊόντων αυτά είναι όντως αυθεντικά.
Πως μπορεί να προστατεύσει κανείς τις συναλλαγές μέσω του κινητού του τηλεφώνου;
1. Διατηρείστε το λογισμικό προστασίας του κινητού σας τηλεφώνου επικαιροποιημένο και όλες τις συσκευές που συνδέονται με αυτό προφυλαγμένες από κακόβουλες επιθέσεις και ιούς.
2. Χρησιμοποιείστε ένα ισχυρό κωδικό προκειμένου να κλειδώνεται τη συσκευή του κινητού σας τηλεφώνου.
3. Μελετήστε προσεκτικά τις εφαρμογές που επιθυμείτε να εγκαταστήσετε πριν το κάνετε.
4. Δηλώστε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου μόνο σε άτομα της εμπιστοσύνης σας και μη δίνεται τον αριθμό άλλων χωρίς την έγκρισή τους.
5. Ενεργοποιείστε την υπηρεσία γεωεντοπισμού του κινητού σας σε περίπτωση που το χάσετε.
6. Να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τα δίκτυα Wi-Fi Hotspot στα οποία συνδέεται το κινητό σας τηλέφωνο.
7. Όταν είστε αποδέκτης μηνυμάτων τον αποστολέα των οποίων δεν γνωρίζετε, μην ανταποκρίνεστε.
8. Μπλοκάρετε τους χρήστες των οποίων τον αριθμό και το e-mail δε γνωρίζετε με το CALLER ID.
9. Επιβάλετε σε όσους προσπαθούν να σας τραβήξουν φωτογραφία ή βίντεο να λαμβάνουν πρώτα την άδειά σας.